Sunday, November 5, 2017

clasificarea metodelor didactice





Metode de transmitere şi însuşire a cunoştinţelor:
A.1. Metode de comunicare orală:
            - metode de comunicare orală expozitivă: expunerea, expunerea cu oponent, povestirea, descrierea, explicaţia, informarea, prelegerea şcolară, prelegerea-dezbatere, conferinţa-dezbatere, cursul magistral;
            – metode de comunicare orală intractivă/conversativă: conversaţia, discuţia, dezbaterea, asaltul de idei, colocviul, metoda problematizării;
A.2. Metode de comunicare scrisălectura (explicativă, dirijată), activitatea/munca cu manualul şi alte cărţi, metoda compunerii, referatele, proiectele;
A.3. Metode de comunicare la nivelul limbajului intern: reflecţia personală, auto-observaţia, introspecţia;
A.4. Metode de comunicare interpersonalăînvăţarea prin cooperare, munca în grup;
B. Metode de explorare/cercetare a realităţii:
B.1. Metode de explorare/cercetare directă (nemijlocită) a realităţii: observaţia sistematică şi independentă, experimentul, învăţarea prin cercetarea documentelor şi vestigiilor istorice, abordarea euristică (în plan material), învăţarea prin descoperire (în plan material);
B.2. Metode de explorare/cercetare indirectă (mijlocită) a realităţii: abordarea euristică (în plan interior), învăţarea prin descoperire (în plan interior), demonstraţia, modelarea;
C. Metode bazate pe acţiunea practică:
C.1. Metode de acţiune reală: exerciţiul, rezolvările de probleme, algoritmizarea, lucrările practice, lucrările experimentale, studiul de caz, proiectele, jocurile didactice;
C.2. Metode de acţiune simulată: metoda jocurilor (jocurile didactice, jocurile de simulare), metoda dramatizării, învăţarea pe simulatoare didactice;
D. Metode de raţionalizare a predării şi învăţării: algoritmizarea, instruirea programată, instruirea asistată de computer, învăţarea multimedia.

No comments:

Post a Comment