Competenţele secolului XXI după cum au fost identificate de Parteneriatul
pentru Competenţele Secolului XXI
Competenţe de învăţare şi inovare
·
Creativitate
şi inovare
·
Demonstrarea
originalităţii şi a inventivităţii în muncă
·
Elaborarea şi
implementarea de noi idei şi comunicarea lor către alţii
·
Deschidere şi
interes faţă de perspective noi şi diverse
·
Valorificarea
unor idei creative pentru a aduce o contribuţie tangibilă şi utilă în domeniul
în care se produce inovaţia
Gândire critică şi rezolvarea de
probleme
·
Exersarea
raţionamentelor logice în înţelegere
·
Efectuarea
unor alegeri complexe şi luarea unor decizii complexe
·
Înţelegerea
interconexiunilor dintre sisteme
·
Identificarea
şi exprimarea unor întrebări semnificative care clarifică diferite puncte de
vedere şi duc la soluţii mai bune
·
Organizarea,
analiza şi sintetizarea de informaţii pentru a rezolva probleme şi a răspunde
la întrebări
Comunicare şi colaborare
·
Articularea
gândurilor şi a ideilor în mod clar şi eficient prin vorbire şi scriere
·
Demonstrarea
abilităţii de a lucra eficient cu echipe diverse
·
Exersarea
flexibilităţii şi a voinţei de a ajuta făcând compromisuri necesare pentru
atingerea unui scop comun
·
Asumarea
responsabilităţii alături de ceilalţi pentru munca efectuată în colaborare
Competenţe legate de informaţii,
comunicarea în masă şi tehnologie
·
Competenţe în domeniul informaţiilor
o
Accesarea
informaţiilor în mod eficient şi eficace, evaluarea informaţiilor în mod critic
şi competent şi utilizarea informaţiilor cu precizie şi în mod creativ pentru
situaţia sau problema în cauză
o
Înţelegerea
fundamentală a aspectelor etice/legale legate de accesul la informaţii şi
utilizarea informaţiilor
·
Competenţe legate de comunicarea în masă
o
Înţelegerea
felului în care sunt construite mesajele transmise prin mijloacele de
comunicare, în ce scop şi cu ce instrumente, caracteristici şi convenţii
o
Examinarea
modului în care oamenii interpretează mesajele diferit, cum sunt incluse sau
excluse valorile şi punctele de vedere
şi cum agenţiile de comunicare în masă pot influenţa convingerile şi
comportamentul oamenilor
o
Înţelegerea
fundamentală a aspectelor etice/legale legate de accesul la informaţii şi utilizarea
informaţiilor
·
Competenţe în domeniul TIC (Informaţii,
Comunicaţii şi Tehnologie)
o
Utilizarea
tehnologiei digitale, a instrumentelor comunicării şi/sau a unor reţele
adecvate pentru a accesa, a gestiona, a integra, a evalua şi a crea informaţii cu
scopul de a funcţiona într-o economie bazată pe cunoaştere
Competenţe legate de viaţă şi
carieră
·
Flexibilitate
şi adaptabilitate
·
Adaptarea la
diverse roluri şi responsabilităţi
·
Lucrul
eficient într-un climat de ambiguitate şi schimbare a priorităţilor Iniţiativă şi autonomie Monitorizarea propriei înţelegeri şi a
propriilor nevoi de învăţare
·
Depăşirea
nivelului de bază în stăpânirea competenţelor şi/sau a curriculumului pentru a
explora şi a extinde propriile cunoştinţe şi oportunităţi de a dobândi
expertiză
·
Demonstrarea
de iniţiativă în vederea avansării spre un nivel profesional de competenţe
·
Definirea,
prioritizarea şi îndeplinirea unor sarcini fără supraveghere directă
·
Utilizarea
eficientă a timpului şi managementul volumului de muncă
·
Demonstrarea
de angajament faţă de învăţare ca proces care are loc pe tot parcursul vieţii
Competenţe sociale şi transculturale
·
Colaborarea
corespunzătoare şi productivă cu ceilalţi
·
Valorificarea
inteligenţei colective a grupurilor când acest lucru este indicat
·
Depăşirea
diferenţelor culturale şi utilizarea unor perspective diferite pentru a creşte
inovaţia şi calitatea muncii
·
Productivitate
şi răspundere
·
Stabilirea şi
îndeplinirea unor standarde şi obiective superioare pentru realizarea unor
lucrări de calitate şi la timp
·
Demonstrarea
seriozităţii şi a unei etici pozitive a muncii (de exemplu, să fii punctual şi
demn de încredere)
Conducere şi responsabilitate
·
Utilizarea
competenţelor interpersonale şi de rezolvare a problemelor pentru a-i influenţa
şi îndruma pe alţii în vederea atingerii unui scop
·
Valorificarea
punctelor forte ale altora pentru îndeplinirea unui scop comun
·
Demonstrarea
integrităţii şi a unui comportament etic
·
Acţionarea în
mod responsabil ţinând cont de interesele comunităţii mai
No comments:
Post a Comment