Thursday, February 8, 2018

competentele secolului XXI






Competenţele secolului XXI după cum au fost identificate de Parteneriatul pentru Competenţele Secolului XXI
Competenţe de învăţare şi inovare
·         Creativitate şi inovare
·         Demonstrarea originalităţii şi a inventivităţii în muncă 
·         Elaborarea şi implementarea de noi idei şi comunicarea lor către alţii 
·         Deschidere şi interes faţă de perspective noi şi diverse  
·         Valorificarea unor idei creative pentru a aduce o contribuţie tangibilă şi utilă în domeniul în care se produce inovaţia  
Gândire critică şi rezolvarea de probleme 
·         Exersarea raţionamentelor logice în înţelegere 
·         Efectuarea unor alegeri complexe şi luarea unor decizii complexe  
·         Înţelegerea interconexiunilor dintre sisteme 
·         Identificarea şi exprimarea unor întrebări semnificative care clarifică diferite puncte de vedere şi duc la soluţii mai bune 
·         Organizarea, analiza şi sintetizarea de informaţii pentru a rezolva probleme şi a răspunde la întrebări 
Comunicare şi colaborare 
·         Articularea gândurilor şi a ideilor în mod clar şi eficient prin vorbire şi scriere  
·         Demonstrarea abilităţii de a lucra eficient cu echipe diverse  
·         Exersarea flexibilităţii şi a voinţei de a ajuta făcând compromisuri necesare pentru atingerea unui scop comun 
·         Asumarea responsabilităţii alături de ceilalţi pentru munca efectuată în colaborare    
Competenţe legate de informaţii, comunicarea în masă şi tehnologie
·         Competenţe în domeniul informaţiilor 
o   Accesarea informaţiilor în mod eficient şi eficace, evaluarea informaţiilor în mod critic şi competent şi utilizarea informaţiilor cu precizie şi în mod creativ pentru situaţia sau problema în cauză 
o   Înţelegerea fundamentală a aspectelor etice/legale legate de accesul la informaţii şi utilizarea informaţiilor
·         Competenţe legate de comunicarea în masă
o   Înţelegerea felului în care sunt construite mesajele transmise prin mijloacele de comunicare, în ce scop şi cu ce instrumente, caracteristici şi convenţii
o   Examinarea modului în care oamenii interpretează mesajele diferit, cum sunt incluse sau excluse valorile şi punctele de vedere  şi cum agenţiile de comunicare în masă pot influenţa convingerile şi comportamentul oamenilor
o   Înţelegerea fundamentală a aspectelor etice/legale legate de accesul la informaţii şi utilizarea informaţiilor
·         Competenţe în domeniul TIC (Informaţii, Comunicaţii şi Tehnologie)  
o   Utilizarea tehnologiei digitale, a instrumentelor comunicării şi/sau a unor reţele adecvate pentru a accesa, a gestiona, a integra, a evalua şi a crea informaţii cu scopul de a funcţiona într-o economie bazată pe cunoaştere 
Competenţe legate de viaţă şi carieră
·         Flexibilitate şi adaptabilitate 
·         Adaptarea la diverse roluri şi responsabilităţi  
·         Lucrul eficient într-un climat de ambiguitate şi schimbare a priorităţilor  Iniţiativă şi autonomie   Monitorizarea propriei înţelegeri şi a propriilor nevoi de învăţare 
·         Depăşirea nivelului de bază în stăpânirea competenţelor şi/sau a curriculumului pentru a explora şi a extinde propriile cunoştinţe şi oportunităţi de a dobândi expertiză  
·         Demonstrarea de iniţiativă în vederea avansării spre un nivel profesional de competenţe 
·         Definirea, prioritizarea şi îndeplinirea unor sarcini fără supraveghere directă  
·         Utilizarea eficientă a timpului şi managementul volumului de muncă 
·         Demonstrarea de angajament faţă de învăţare ca proces care are loc pe tot parcursul vieţii
  Competenţe sociale şi transculturale
·         Colaborarea corespunzătoare şi productivă cu ceilalţi  
·         Valorificarea inteligenţei colective a grupurilor când acest lucru este indicat
·         Depăşirea diferenţelor culturale şi utilizarea unor perspective diferite pentru a creşte inovaţia şi calitatea muncii
·         Productivitate şi răspundere
·         Stabilirea şi îndeplinirea unor standarde şi obiective superioare pentru realizarea unor lucrări de calitate şi la timp  
·         Demonstrarea seriozităţii şi a unei etici pozitive a muncii (de exemplu, să fii punctual şi demn de încredere) 
Conducere şi responsabilitate 
·         Utilizarea competenţelor interpersonale şi de rezolvare a problemelor pentru a-i influenţa şi îndruma pe alţii în vederea atingerii unui scop  
·         Valorificarea punctelor forte ale altora pentru îndeplinirea unui scop comun
·         Demonstrarea integrităţii şi a unui comportament etic 
·         Acţionarea în mod responsabil ţinând cont de interesele comunităţii mai

No comments:

Post a Comment